مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ سعید غفاری؛ الهه آزادگانی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1394، ، صفحه 81-91
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش، تعیین میزان استفادهی برنامهسازان رادیو از منابع موجود آرشیو شنیداری دیجیتال صدای جمهوری اسلامی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر، کاربردی و نوع روش پیمایشیـتحلیلی بوده است، و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. در بخش توصیفی از آمارهای توزیع فراوانی میانگین انحراف معیار و در بخش ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش، تعیین میزان استفادهی برنامهسازان رادیو از منابع موجود آرشیو شنیداری دیجیتال صدای جمهوری اسلامی ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر، کاربردی و نوع روش پیمایشیـتحلیلی بوده است، و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. در بخش توصیفی از آمارهای توزیع فراوانی میانگین انحراف معیار و در بخش تحلیل دادهها از آزمون تیتک متغیره، آزمون فریدمن، ضرایب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: پژوهش حاضر نشان میدهد بین میزان نیاز میزان توجه آرشیو شنیداری دیجیتال به نیاز کاربران و استفاده آنان از این آرشیو، رابطه معناداری وجود دارد. برنامهسازان از منابع آرشیو دیجیتال در برنامهسازی استفاده میکنند، ولی میزان استفادهی برنامهسازان رادیواز منابع آرشیو دیجیتال متفاوت است، که بیشتر برنامهسازان در شبکههای رادیویی از منابع موسیقی بیشتر استفاده میکنند. برای این که کاربران در خصوص برنامههای رادیویی خاص باید در استفاده از آن منبع محدودیتی داشته باشند، هر برنامهساز میتواند طبق تأیید مدیر شبکه، فقط به برنامههای خود همان شبکه که برنامهسازی میکند، دسترسی داشته باشد و نمیتواند از برنامههای شبکههای دیگر استفاده کند. نتیجهگیری: از آنجا که هدف از تهیه و تولید اطلاعات، برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی استفادهکنندگان و ارائه دادن خدمات و سرویس به برنامهسازان است، بنابراین با شناخت نیازهای اطلاعاتی کاربران میتوان اطلاعات بهتری را به آنان عرضه کرد. اگر شناخت برنامهسازان از آرشیو دیجیتال و انواع منابع موجود به اندازه کافی باشد، استفادهی برنامهسازان از منابع موجود در آرشیو دیجیتال بیشتر میشود و روش استفادهی بهینه از آنها و همچنین شناسایی نیازها و اهداف و انواع منابع اطلاعاتی مورد نیاز ضرورت دارد